Kreativitet i undervisningen

Kreativitet i undervisningen

Arbejde med kreative materialer er en stærk motivationsfaktor for mange børn. Derudover har forskning bevist, at du kan styrke børns intelligens gennem specifikke, kreative aktiviteter. Med afsæt i vores sortiment har vi derfor fundet det oplagt at udvikle ideer med intelligensfaktor.

Kreativitet som ekstra værktøj i undervisningen
 

Arbejde med kreative materialer er en stærk motivationsfaktor for mange børn. Derudover har forskning bevist, at du kan styrke børns intelligens gennem specifikke, kreative aktiviteter. Med afsæt i vores sortiment har vi derfor fundet det oplagt at udvikle ideer med intelligensfaktor.

Disse ideer kalder vi Kreativ Læring. De er tilrettelagt med vejledning trin for trin og målrettet 3 til 11-årige børn efter teorien om, at et dannet menneske består af intelligens på flere områder. Faktisk hele ti former for intelligens jf. vores kilde, Jørn Martin Steenhold, som er fremtidsforsker og cand.phil. i pædagogik.

Det er i selve processerne, stimuleringen har sit udspring. Så du kan frit tilpasse ideerne efter dine egne undervisningstemaer. Bemærk dog tallet, som vi oplyser på hver ide. Det angiver fra hvilken alder, vi vurderer, ideen kan mestres motorisk og mentalt af børnene

Du finder ’Kreativ Læring’ i sit helt eget univers her på vores hjemmeside. Her har du fri adgang til alle de særligt tilrettelagte ideer, ligesom du kan blive klogere på andre læreres og pædagogers positive erfaringer, når de inddrager kreativitet i undervisningen

Ti områder kan styrkes: 

Teoretisk måles intelligens ikke bare på intellektuel forståelse. Intelligens er et langt bredere begreb, der omfatter dannelse, selvforståelse, social kompetence, evnen til at opfatte, huske, tilpasse sig, resonere, klassificere, filosofere osv. Herudfra kan ti områder stimuleres gennem kreativitet:

 

- Billed-klog
- Livs-klog
- Fornemme-klog
- Jeg-klog
- Krops-klog
- Musik-klog
- Natur-klog
- Ord-klog
- Os-klog
- Tal-klog

 

Kilden til Kreativ Læring

Teoretisk måles intelligens ikke bare på kapaciteten af intellektuel forståelse. Intelligens er et langt bredere begreb, der både omfatter dannelse, selv­forståelse, social kompetence, evnen til at opfatte, huske, tilpasse sig, resonere, klassificere, filosofere osv. Herudfra påpeger vores kilde til Kreativ Læring, Jørn Martin Steenhold, at ti intelligenser faktisk kan stimuleres hos 3-11 årige børn gennem kreative projekter.

Kreativ Læring - symbol forklaring

Talangivelsen fortæller, fra hvilken alder børn mentalt og motorisk mestrer den aktuelt beskrevne ide/proces.
Her på vores hjemmeside kan du få printvenlige vejledninger på op til 100 projekter i kategorien Kreativ Læring og læse mere om, hvordan stimuleringen af hver klogskab defineres. Rigtig mange projekter styrker mere end et område.