Faglig erfaring

Faglig erfaring

Er du lærer eller pædagog for børn i alderen, 3 til 11 år? Så vil det måske interessere dig, hvad andre fagfolk har erfaret, når de konkret har arbejdet med Kreativ Læring. Her finder du deres dokumentation og evaluering på forskellige, intelligensstimulerende aktiviteter med kreative materialer.

Helle, Lærer

2. klasse laver karakterdukker


Sjovt og lærerigt, men med små justeringer til næste gang.

'Børnene har alle udtrykt, at de haft det sjovt under forløbet, og rent fagligt har de fået det udbytte af undervisningen, mine kollegaer og jeg på forhånd havde håbet. Kun en ting skal gøres anderledes til en anden gang, og det angår dekorationen af dukkerne.'

 


 

Hanne, Lærer og forfatter

Hønseri


Et tværfagligt skoleprojekt for de 9-årige.

'I dette tværfaglige forløb har det overordnet været mit mål at give børnene indsigt i dyrs liv og behov. Bl.a. hvordan vi som mennesker har nytte af bestemte dyr; hvad vi bruger koens mælk til, hønens æg og kødet fra grisen. Børnene har i den forbindelse gjort egne iagttagelser på det landbrug, vi besøgte, ligesom de har læst bøger, set film og løst små opgavesæt. Derudover har jeg...'

 


 

Margit, pædagog

Sansemotorik i vuggestuen

 

At lime lette dun på fugle af karton - et sansemotorisk projekt.

''’For de små var det især en stor sanseoplevelse at deltage. Børnene erfarede både limens konsistens og effekt, samt hvor lette dun føles, og hvor nemt de kan flyve ved små pust. Imens benyttede jeg muligheden for tale med børnene om fugle og farver. At fuglenes figurer var givet på forhånd, var en stor fordel, da børn...'....'

 


 

Allis, vuggestue pædagog

2-3-årige: sansemotorik i vuggestuen


Fingermaling for de mindste - et sansemotorisk projekt.

'I en aktivitet som fingermaling lægger jeg vægt på kun at have en lille gruppe børn på værkstedet ad gangen, så jeg har de bedste betingelser for at være nærværende i processen.

For eksempel ved at tale med hvert barn om følelsen og effekten af maling på hænderne, om lyden af sprøjt, om forskelle på farver – og i det her tilfælde også...'

 


 

Lone Hede, pædagog

Børn tester "Funny Friends" (3-6-årige)


Vi tester et klassesæt til kreativitet efter fri fantasi hos de 3 til 6-årige. 

'Jeg havde 40 børn i gang samtidig, og i sættet var der faktisk materialer nok til alle. Jeg synes, det var underholdende at se, hvor forskelligt børnene gik til opgaven. Specielt drengene gav sig straks til at lege med de ting, de havde lavet, mens de fleste piger fordybede sig længere i selve processen...'

 


 

Lone Brødbæk, skolelærer

Børn tester "Funny Friends" (8-årige)


Vi hylder den frie fantasi hos de 8-årige og tester "Funny Friends" klassesættet med blandede materialer. 

'Til gengæld udfordrede jeg dem bagefter i dansktimen, hvor jeg bad dem skrive en historie om hver sin figur. Alt i alt en rigtig god oplevelse for alle, der forenede fantasi og konkret læring'.

 

 


 

Lissie Nygaard, skolelærer

Børn tester "Funny Friends" (11-årige)


Se, hvad børnenes frie fantasi førte til med et sæt af blandede materialer og hvad læreren bagefter sagde om projektet. 

'”De 11-årige er så påvirkelige af hinanden, at de ofte går efter samme mål. For at se, hvad de virkelig kan få ud af deres fantasi, tror jeg derfor, det er vigtigt, at fordele materialerne fra sættet mellem dem i opdelte grupper, så nogle fx får kuglerne, andre spiralerne osv. Når det så er sagt, ser jeg store muligheder i at kunne styrke...' 


 

Tina Ovesen, skolelærer

Sådan bidrog en skole med kreativitet til den offentlige samfundsdebat


Når kunst og samfundsdebat er på skoleskemaet.

Børneskolen Bifrost er en dansk skole, der lægger vægt på samfundsrelateret undervisning.  Derfor medvirkede skolen ved en storstilet event i 2013 op til CSR Awards det år. Under projektet fik skolens elever tildelt roller. Eleverne i 8. og 9. klasse havde projektlederansvar, mens eleverne i 3. til 7. klasse...