Projektbeskrivelse: Maleglæde i Skovhuset v.pædagog Nina Nørby Disse malerier er udlånt fra børn i daginstitutionen Skovhuset. Det har været en fri opgave, hvor de kunne male det de selv ville. Pædagog Nina Nørby har stået for vejledning af børnene og følgende beskrivelse af processen:
Billedfremstilling i Skovhuset er en aktivitet, som alle børn får glæde af. Børnene er fra 3 til 6 år gamle og vores holdning til børns billedsprog er, at tegning og maling skal læres på samme måde, som vi lærer børn at bygge med klodser, give dukker tøj på, lege med skjold og sværd o.s.v.
Vi anvender gode materialer såsom akvarelpapir, gode pensler, vandfast tusch og oliepastel. For at give børnene et godt udgangspunkt i at fremstille billeder, som ikke kun ligner kruseduller, kan en af læringsprocesserne være, at en voksen tegner et menneske på sit papir, mens barnet forsøger at følge med og tegne på sit eget papir. Alle detaljer bliver nævnt. Øjne, ører, hår, arme og ben o.s.v. Denne første figur er grundlaget til barnets tegneudvikling og figuren bliver gentaget og gentaget i den næste periode, indtil barnet føler sig sikker i at tegne mennesker.
Langsomt lærer barnet forskellige teknikker i at male med flydende akvarel. Der stilles én pensel i hver farve. Det letter processen og penslen skal først skylles til sidst. De mindste børn får kun 2 til 3 farver at vælge mellem, mens de mere øvede bruger op til 10 forskellige farver.
Hen ad vejen lærer børnene at starte med de lyse farver først, såsom hudfarve, gul o.s.v. Dette fordi der altid kan lægges en mørkere farve ovenpå en lys farve, men ikke omvendt. Hvis barnet har kommet for meget farve på papiret er det godt at have et stykke køkkenrulle klar, så den overflødige farve kan duppes tør og derved stoppes den i at blande sig for meget med de andre farver.
Det er vigtigt at hele papiret fyldes ud med farve. Til de store flader, som baggrunden ofte er, anvendes en tykkere pensel for at lette processen. Nogle børn bliver enkelte gange stoppet i maleriet, for de kan ikke alle fornemme, når papiret har fået nok farve. Hvis de bare får lov at fortsætte, kan det flotte arbejde de allerede har opnået gå tabt - og det hele ender med at blive malet brunt og grumset. I stedet får de et nyt stykke papir og maler videre på det.
Til sidst laver vi en billedsamtale. Den foregår gerne et stykke tid efter at maleriet er færdigt, for mange børn er trætte efter at have koncentreret sig i lang tid med de forskellige teknikker. I samtalen spørges der ind til detaljer og samtalen skrives ordret ned. Børnene elsker at fortælle om deres billeder og føler, at de bliver taget alvorligt, og at netop deres billede er noget specielt.
Billedet fortæller en historie, som andre får glæde af at kigge på og læse.
For at give børnene en fornemmelse af magi, anvender vi også oliepastel. Når der laves små mønstre, regndråber eller blomster med oliepastellen, kommer den frem på maleriet, når den flydende akvarel bliver lagt ovenpå. Specielt sjovt er det med en hvid oliepastel, for den kan kun anes på papiret inden den lyser igennem med fuld styrke, når barnet går i gang med at male.